Hírek

Elérhetőségek

Mit kell tudni a lakcímek felülvizsgálatáról?

Mit kell tudni a lakcímek felülvizsgálatáról?

 

2015. előtt Magyarországon a közigazgatás nem rendelkezett egységes, az ország valamennyi címét lefedő központi cím-adatbázissal. A központi címregiszter (KCR) létrehozását és alkalmazását azóta jogszabály írja elő. A jogalkotó célja az volt, hogy az addig különböző nyilvántartásokban (ingatlan-nyilvántartás, lakcímnyilvántartás, postai cím-nyilvántartás) címadatokat egyetlen nyilvántartásba egyesítse, hogy azok naprakészek, pontosak legyenek.

Az ezzel kapcsolatos feladatok ellátását a központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: rendelet) írja elő. A rendelet meghatározza nemcsak azon ingatlanok körét, amelyeknek címmel kell rendelkezniük, hanem a címképzés folyamatát, valamint a már bejegyzett cím módosításának és törlésének szabályait is.

A Kormány címképzésért felelős szervként az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjét jelöli ki.

Gyermely Község Önkormányzata Képviselő-testületének a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályairól szóló 18/2014. (XI. 25.) önkormányzati rendelete határozza meg helyi szinten a házszám-megállapítás szabályait, amelyekre ugyancsak mindenképpen figyelemmel kell lenni a munkafolyamat ellátása során.

 

Miért kell felülvizsgálni a lakcímeket?

A jogszabály előírásai alapján az ingatlanok cím-elemeinek — házszám, épület, lakás megjelölése — felülvizsgálata Hivatalból szükséges és ahol indokolt, ott a címelemeket helyre kell igazítani, vagy módosítani. A KCR miatti lakcímváltozás ún. költözéssel nem járó lakcímváltozásnak minősül.

 

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A felülvizsgálati kötelezettség nem csupán a házszámmal nem rendelkező ingatlanok házszám megállapítására vonatkozik. Előfordulhat, hogy az évtizedek óta használt cím megváltozását jelentheti, amennyiben újra kell számozni az utcát, vagy az ingatlantErről a változásról a Hivatal az érintetteket írásban, határozat formájában tájékoztatja. A határozatot azok a lakók kapnak, akiknek megváltozik a lakcíme, illetve azok, akiknek a jelenlegi lakcíme ugyan változatlan marad, de eddig a központi címregiszterben nem volt nyilvántartva. A Hivatal erről értesíti a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal Tatabányai Járási Hivatal Kormányablak Osztályát (a továbbiakban: Kormányablak).

 

 Hol és milyen esetben kell az okmányokat cserélni?

  •  A címváltozással érintett ingatlanba bejelentett személyek lakcímkártyájának cseréjét a Kormányablak végzi, ugyanis az eljárás a korábbi lakcímkártya bevonásával jár. Ez az eljárás illetékmentes. A lakcímkártya cseréje miatt nem szükséges Tatabányára utazni, a lakcímkártyát az Önkormányzati Hivatalban is le lehet adni, mi továbbítjuk a Kormányablakhoz, s az új kártya szintén átvehető az Önkormányzati Hivatalban.
  • forgalmi engedély cseréje nem kötelező, kérelemre a Kormányablakban illetékmentesen bejegyzik az új címet.
  • személyi igazolvány cseréje nem szükséges.
  • Amennyiben a címkezelési eljárás eredményeképp vállalkozás székhelyének, telephelyének címe is megváltozik, a címváltozásra vonatkozó bejelentési kötelezettség az egyéni vállalkozót, illetve a vállalkozás képviselőjét terheli, amely bejelentés a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 53. § (1) bekezdése értelmében illeték és közzétételi költségtérítés megfizetése alól mentes.
  • szolgáltatói szektor (közmű cégek, pénzintézet, távközlési szolgáltató, pénztárak, biztosítók) felé a változást Önöknek kell jelezniük.

Hogyan tudom a szolgáltatók felé legegyszerűbben bejelenteni a lakcímváltozást?

Személyes adatainak (név, lakcím, elérhetőség) megváltozását bejelentheti online, az e-bejelentőn keresztül. Ön akkor is bejelentheti megváltozott kapcsolattartási adatait (e-mail cím, telefonszám, levelezési cím), ha nem Ön áll közvetlenül szerződésben a szolgáltatóval, de Ön a megjelölt díjfizető (pl. bérleti szerződés alapján).

 

Milyen kötelezettségekkel jár ez?

Az ingatlan tulajdonosa köteles az ingatlant a közterületről jól látható táblán feltüntetett számmal ellátni, annak folyamatos karbantartásáról gondoskodni. A házszámtáblát az utcára néző házfalra vagy kerítésre, jól látható módon kell elhelyezni.

 

A lakcímek felülvizsgálata jogszabályi kötelezettség. Az év elején elkezdődött folyamat várhatóan decemberben fejeződik be. Az Önkormányzati Hivatal célja a rendezett címnyilvántartás kialakítása a településen.

Ennek érdekében kérjük a Lakosság megértő közreműködését!

 

Felhívjuk azon lakók figyelmét, akik a szükséges csere céljából még nem hozták be az Önkormányzati Hivatalba lakcímkártyájukat, hogy azt mielőbb tegyék meg, mert a régi kártya már nem az érvényes címet igazolja. Felhívjuk már most arra is a figyelmet, hogy a 2024. évi Európai Parlamenti és Önkormányzati választáson a helyes (új) címet tartalmazó lakcímkártyával lehet szavazni !

 

 

                                                                                               Mike Hajnalka

                                                                                                      jegyző